Будући да се често сусрећемо са отпором идеји да би деца требало да почну са учењем пре предшколског узраста, издвојили смо 10 разлога због којих је за дете боље да у свет читања уплива раније него што је то уобучајено у нашем образовном систему:
- Сензитивни период, у коме су деца најспремнија за учење слова и почетног читања је између 3 и по и 5 и по година за децу типичног развоја. Зато је мотивација тада најјача!
- У овом периоду – учење слова и почетно читање за дете имају карактер функционалне игре. Развој и учење се преплићу и дете, вежбајући вештину читања, брже пролази кроз развојни период.
- Симболичке функције се такође развијају у овом периоду. То најбоље показује потреба за цртањем. Њу препознајемо и стимулишемо, али не и развојну потребу детета да знаком-словом означи (недовољно освешћени) глас – глас којим твори речи и којим манипулише током комуникације.
- Став да се мора чекати да се свест о гласовима развије је погрешан, јер та свест се управо развија излагањем словима! Слова фиксирају глас и помажу да дете лакше “види” и манипулише њиме. То потврђују савремене студије.
- Наше писмо је најједноставније и везе глас-слово су апсолутно доследне. Kада се једном фиксирају, оне постају функционалне у читању и писању. Зато деца-читачи у доследним системима по правилу бивају вештија у читању од другара који читају у недоследним (француски, енглески…). Ипак, по резултатима међународних истраживања, наша деца нису довољно добри читачи! Један од основних разлога је неосновано одлагање почетка обуке.
- Kод деце која нису изградила добре и стабилне везе глас-слово веће су сметње при усвајању правописних правила. Такође, она се показују као лошији читачи.
- Деца са дислексијом имају проблем управо у грађењу и стабилизовању веза глас-слово. Рано грађење правилних веза глас-слово и вежбе конструисања и читања речи делују превентивно за ову децу и ублажавају степен испољавања дислексичних проблема!
- Без вештог читања на нивоу речи нема успешног читања реченица нити разумевања, и самим тим читања уопште. Ефикасно читање речи на ранијем узрасту унапређује вештину читања уопште! То се најјасније види кроз потешкоће у савладавању школског градива, уколико дете не зна да чита пре школе.
- Деца која су на раном узрасту вештији читачи, остаће бољи у читању од својих мање успешних другара и током времена, како показује савремена британска студија једнојајчаних близаначких парова.
- Најзад, деца која су стартно вештији читачи – не само да остају то и током времена већ се ефекти завидне читалачке вештине преносе и на опште интелектуалне способности. Дакле, увежбавањем читања унапређује се – не само та вештина већ и интелигенција детета! (подаци исте савремене британске студије једнојајчаних близанаца)
(слика: Daria Shevtsova, платформа Pexels)